Over Pernod Ricard

Pernod Ricard werd in 1975 opgericht door de koppeling van twee Franse op anijs gebaseerde sterke drankbedrijven: Pernod, opgericht in 1805, en Ricard, opgericht door Paul Ricard in 1932. Het was een expansie gedreven door ondernemende, gepassioneerde en visionaire mensen.

In 2015 vierde Pernod Ricard zijn 40e verjaardag. Sinds de oprichting heeft de Groep een voortdurende groei doorgemaakt en heeft ze haar ontwikkeling in de afgelopen tien jaar aanzienlijk versneld door middel van grote overnames. Tegenwoordig is Pernod Ricard 's werelds co-leider in de wijn- en gedistilleerde drankenindustrie. 

Pernod Ricard heeft wereldwijd meer dan 18.000 medewerkers en is actief in meer dan 85 filialen en 100 productiesites. Pernod Ricard heeft ervoor gekozen om zich te concentreren op duurzame groei door middel van een grote portfolio van internationale merken en een high-end strategie, bekend als Premiumisation.

Decentralisatie is het grondbeginsel achter de organisatie van de Groep. Het evenwicht ervan hangt af van een voortdurende dialoog tussen de merkbedrijven en de marktbedrijven, gecoördineerd door het hoofdkantoor dat de belangrijkste strategische richtlijnen bepaalt.

Bekijk de case video over Pernod Ricard

Standaardisering van processen op 44 markten vereist een beproefde bedrijfsoplossing voor dranken

De Pernod Ricard-groep heeft een uitgebreide portefeuille van lokale en internationale wijn-, gedistilleerd- en champagnemerken, zoals Havana, Chivas Regal, Absolut Vodka, Ricard, Ballantine's, Martell, Mumm Champagne en Jacob's Creek Australische wijn.

Pernod Ricard Products

Tien IT-systemen vervangen door één enkele oplossing

Pernod Ricard EMEA is actief in 44 markten met verschillende talen en regelgeving. Ze gebruikten tien verschillende IT-systemen, waardoor het voor hen moeilijk was om hun processen te standaardiseren.

Om deze uitdagingen aan te gaan, koos Pernod Ricard EMEA voor Drink-IT – een kosteneffectieve en gebruiksvriendelijke zakelijke softwareoplossing die speciaal is ontworpen voor de drankenindustrie en is gebaseerd op best practices.

Door de Drink-IT-oplossing van NORRIQ te implementeren, slaagde het drankenbedrijf erin om zijn tien verschillende IT-systemen te vervangen door één enkele oplossing die het bedrijf in staat stelde om hun bedrijfsprocessen in hun EMEA-markten te standaardiseren en om te gaan met de verschillende regelgevingen van land tot land en effectiever te werken in al hun markten.

 

Een concurrentievoordeel behaald

Het hebben van een operationeel concurrentievoordeel op alle markten is een prioriteit geworden voor Pernod Ricard, en door Drink-IT te gebruiken om de bedrijfsprocessen van het bedrijf centraal te beheren, te harmoniseren en te standaardiseren, hebben ze dit kunnen bereiken. 

Drink-IT heeft hen in staat gesteld om hun processen transparanter en efficiënter te maken, terwijl ze tegelijkertijd rekening houden met verschillende verschillen tussen de EMEA-markten.

Bovendien profiteert Pernod Ricard van de ingebouwde best practices die de gehele waardeketen van het bedrijf naadloos integreren en optimaliseren, waardoor transparantie en een betere controle van de verschillende processen mogelijk wordt, van inkoop en voorraad tot verkoop en financiële rapportage.

Een ander belangrijk voordeel voor Pernod Ricard is een duidelijk inzicht in zijn EMEA-activiteiten door gemakkelijke toegang tot gegevens in één enkele oplossing. Dit zorgt voor een verhoogde interne controle en zorgt voor een optimale bedrijfsvoering.

Met de kortingsbeheertools van Drink-IT kan Pernod Ricard alles efficiënt afhandelen, van eenmalige en tijdelijke kortingen tot permanente kortingen of promoties voor klantengroepen of specifieke klanten. Het laat het bedrijf ook de resultaten van kortingen, promotionele activiteiten en nog veel meer volgen.

Kunnen wij u ook helpen?

Neem contact op!